SOUTENONS, AIDONS, LUTTONS, AGISSONS
POUR LES MIGRANTS ET LES PAYS EN DIFFICULTÉ

Welkom op de website van Association SALAM Nord/Pas-de-Calais !

Wilt u meer informatie ? Lid worden van de organisatie ? Een donatie doen ?
Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen :

Association SALAM
– BP 47
62100 CALAIS

E-mail : salamnordpasdecalais@gmail.com

Telefoon :

00336 03 27 57 37 (Calais – president)

00336 34 62 68 71 (Dunkirk -principal secretary)

Beschrijving :

Op 5 november 2002 besloot de Franse regering het opvangcentrum voor migranten van het Rode Kruis in Sangatte (Camp de Sangatte) te sluiten. Het Rode Kruis ontfermde zich tot die tijd over de migranten aanwezig in het gebied in en rondom Calais. Het merendeel van de migranten bevond zich midden in de winter ineens op straat. Daarom besloten verschillende vrijwilligers maaltijden en kleding uit te delen. Hieruit ontstond Association SALAM.

Sindsdien blijven de migranten komen en vestigen zich tijdelijk langs de kust nabij Calais. Daarom biedt Association SALAM ook hulp bij Dunkerque.

Vandaag de dag is SALAM een organisatie met bijna 300 leden. De inkomsten worden geworven door contributies, giften en subsidies.

Activiteiten :

• Klaarmaken en uitdelen maaltijd Iedere dag van de week : ontbijt in Calais Iedere maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag : warme maaltijd vlakbij Dunkerque.
  • Dringende medische hulp
  • Hulp bij het vinden van huisvesting
  • Begeleiding van asielzoekers bij hun administratieve zaken
  • Informeren en sensibiliseren van het grote publiek over de situatie van de migranten
  • Iedere vorm van racisme en discriminatie bestrijden
  • Acties opzetten voor de mensen in oorlogsgebieden
  • De leden van de organisatie SALAM juridisch ondersteunen

De migranten :

Ze vertrekken allemaal om dezelfde reden : een continue onveiligheid in hun herkomstland Afghanistan, Iran, Pakistan, Koerdistan, Eritrea, Soedan, Palestina, Somalië etc.
Het gaat voornamelijk om jonge vrijgezelle, maar ook sterke mannen om de ergste moeilijkheden tijdens hun lange reis te kunnen doorstaan. De meeste van hen hopen uiteindelijk Engeland te bereiken.
De achtergebleven families storten zich in diepe schulden om hun kind naar het Westen te kunnen laten gaan. Zij hopen dan ook dat zij een beter leven krijgen wanneer hun zoon zijn eindbestemming bereikt heeft. Hij zal daar werk krijgen en geld gaat verdienen om zijn schulden af te lossen.
De migranten hebben verschillende religieuze achtergronden en komen uit verschillende sociale milieus. Monteurs, kappers, doktoren, arbeiders, journalisten, studenten, we hebben ze allemaal voorbij zien komen.
Soms hebben we te maken met vrouwen en kinderen, oftewel complete gezinnen.